Käsikirjoittajien Killan puheenjohtajan esittely ja ajatuksia käsikirjoittamiseen liittyen

Ylöjärveltä kotoisin oleva Petja Peltomaa (s.-71) on toiminut ammattikäsikirjoittajana yli 10 vuotta. Hän on valmistunut Taideteollisesta korkeakoulusta Elokuvataiteen osastolta ja toiminut sen jälkeen Yellow Film-konsernissa (ent. Filmiteollisuus) erilaisissa käsikirjoittamiseen liittyvissä työtehtävissä.

Peltomaa on alusta lähtien erikoistunut ryhmäkäsikirjoittamiseen, ensin ryhmän jäsenenä ja sen jälkeen itse useampaa käsikirjoitustiimiä vetäen. Petja on toiminut pääkirjoittaja mm TV-sarjoissa Vastaparit ja Parasta aikaa.

Hän kirjoitti yhdessä Tommi Liskin kanssa komediasarjan Kimmo, joka sai vuoden 2012 Paras käsikirjoitus Venla-palkinnon. Peltomaa on myös kirjoittanut yhdessä Sanna Reinumäen kanssa pitkän elokuvan Pihalla (2010).

Helmikuussa 2013 YLE TV2:lta alkaa sitcom-sarja Kerran viikossa, jossa Peltomaa tomii vastaavana käsikirjoittajana. Tulevaisuudessa häneltä tullaan näkemään mm. sairaalamaailmaan sijoittuva draamasarja.

Peltomaa on yksi Käsikirjoittajien Killan perustajajäsenistä. Hän on myös istunut sen hallituksessa siitä asti, kun yhteisö järjestäytyi Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n yhteyteen.

Televisiokäsikirjoittamiseen erikoistunut Peltomaa on oman työnsä kautta pyrkinyt tuomaan Suomeen kansainvälistä showrunner-mallia, jossa käsikirjoittaja on TV-sarjan tuotantoprosessissa mukana loppuun asti.

- Maailmalla on jo pitkään tiedetty, että kun tavoitteena on ehyt, kokonainen lopputulos, kannattaa ottaa käsikirjoittaja mukaan kaikkiin niihin vaiheisiin, jossa tehdään sisältöä koskevia tärkeitä päätöksiä. Käsikirjoittaja on se henkilö, joka sarjan maailman on luonut ja tuntee sen parhaiten, siksi on luontevaa että hän on mukana alusta loppuun asti. Erityisesti toivoisin, että meilläkin ymmärrettäisiin mikä hyöty teokselle on siitä, että kirjoittaja on ainakin jollain tavoin mukana myös editissä, jossa tehdään vielä tarinankerrontaan liittyviä valintoja.

Peltomaa painottaakin, että pitkät TV-sarjat ovat maailmalla useimmiten käsikirjoittajavetoisia. Meillä eletään vielä melko ohjaajavetoisessa kulttuurissa.

- TV-sarjoissa on satoja sivuja tekstiä, ja kuvausajat ovat lyhyitä. Tilanne on aivan erilainen kuin elokuvassa, jossa ohjaajalla on moninkertainen aika ottaa teksti syvällisesti haltuun, muokata siitä omannäköisensä.

Peltomaa toivoo, että voisi omalla puheenjohtajakaudellaan olla viemässä suomalaista TV-tuotantokultttuuria tältä osin kohti kansainvälisempää suuntaa.

Lisäksi Peltomaa toivoo, että voisi olla lisäämässä ymmärrystä siitä, että kirjoittaminen on ihan oikea ammatti.

- Käsikirjoittaminen ei ole sama asia kuin se, että jollakin on hyvä idea. Tai se, että näyttelijä muokkaa repliikkejään tai ohjaaja kirjoittaa elokuvaan ylimääräisen kohtauksen. Käsikirjoittaminen on isojen kokonaisuuksien hallintaa. Se vaatii lahjakkuutta, kokemusta ja useimmiten koulutustakin. Mutta ennen kaikkea se vaatii mahdollisuuksia nähdä oma tekstinsä lihaksi muuttuneena. Siitä että pöytälaatikko on pullollaan tekemättömiä käsikirjoituksia, siitä ei opi mitään.

- Aivan kuten arkkitehti näkee vasta suunnittelemansa talon valmistuttua miten se käytännössä toimii, niin myös käsikirjoittaja näkee tekstinsä toimivuuden vasta kun se on kuvattu. Maailmalla kovat tekijät ovat viisikymppisiä tai yli. Toivoisin tuottajilta, tilaajilta ja rahoittajilta pitkäjännitteistä satsaamista alalla toimiviin ammattikirjoittajiin, näin kasvatetaan kotimaista ammattitaitoa kohti kansainvälistä tasoa!

 



Jätä kommentti

Nimi (pakollinen)

Email (ei julkisteta, pakollinen)